24° Zondag C (2010)

Uit het boek Jezus van Nazaret door Paul Verhoeven, pag.206:

Jezus is dood, zijn geest is vernietigd, net als die van Einstein en Mozart. Een lichamelijke opstanding heeft nooit plaats gehad. Dat brengt me terug bij het begin van dit boek en de vraag: wat blijft er dan nog over van het christendom? Heeft Paulus gelijk als hij stelt: Als Christus niet is opgestaan...dan is uw geloof zinloos?(1 Korinthiërs 15:14)
Ik geloof van niet. Ik denk dat we er anders naar moeten kijken. We moeten teruggaan naar Jesus' visie op het koninkrijk Gods, zoals hij dat in zijn parabels en de Bergrede heeft verwoord. De utopie van menselijk gedrag die daarin wordt verbeeld zal echter niet iets zijn dat - zoals Jezus dacht - "God" als een zelfstandige actie ten behoeve van ons zal uitvoeren. Dat koninkrijk komt niet. Het mensbeeld dat Jezus voor ogen had kan alleen vanuit de mens zelf tot een realiteit worden: edelmoedigheid betonen ten aanzien van degeen die geen kans heeft gekregen voor zichzelf te zorgen; over wrok en rancune heenstappen en degeen die erkent misdaan te hebben met open armen ontvangen; de vijand als een evenwaardig mens behandelen als hij weerloos ter neer ligt. Kortom: beseffen dat ieder mens, ja ieder dier, even levend is als jezelf en evenveel recht heeft om te leven. Ook als is ‘heb uw vijanden lief" een bijna-onmogelijkheid (maar wie weet over een paar miljoen jaar...) - op zijn minst zou ‘begrijp het standpunt van de vijand en ga ervan uit dat hij evenveel redenen heeft om daar achter te staan als jijzelf hebt' heel wat menselijk antagonisme vermijden.
Voor het komende millennium zal de clash of civilizations dan minder dodelijk zijn.