KRANS
In een van de oude conferences van Freek de Jonge vertelt hij hoe hij eens met de trein naar een begrafenis gaat. De rouwkrans van laurierbladeren legt hij voorzichtig in het bagagerek. Tegenover slaat een jongmens een en ander gade en vraag: ‘Hebt u iets gewonnen?’Een krans van laurierbladen was oorspronkelijk inderdaad een onderscheiding voor overwinnaars. Menig sportman uit de oudheid is ermee ‘gelauwerd’! ‘Stefanos’ heette zo’n krans in het Grieks. Ook wie zijn leven goed voltooid had, vooral wie omwille van zijn overtuiging gemarteld en gedood was, werd gezien als een overwinnaar en men eerde hem met de krans. Stefanus was er zo een.
WAT KERSTMIS OOK IS
Voor de geboorte van Jezus, in de advent, zijn de grote namen aan de orde geweest van de profeten die aan hem vooraf gingen. We hebben de indrukwekkende gedichten gelezen van Jesaja en we hebben gehoord over de prediking van Jan de doper. Na Jezus’ geboorte komt de eerste heilige op de agenda die er na hem was, de eerste volgeling die zijn leven verloor door het geloof, Stefanus.Stefanus was diaken. Hij was aangesteld om de armen van de jonge christengemeente een uitkering uit de kerkelijke kas te geven. Maar nu krijgt hij te maken met zijn oude geloofsgenoten, Joden afkomstig uit Egypte en Syrië. Zij zien hem als een verrader, iemand die het geloof van de vaderen heeft losgelaten. Stefaan verdedigt zich. Hij legt uit dat Jezus helemaal in de lijn van de grote profeten staat en God uit het hart gegrepen is, maar ze stormen woedend als een man op hem af en stenigen hem.
Gods menswording is niet alleen een kerstboom boven grote geschenken, niet alleen kalkoen en konijn met zachte muziek. Gods menswording is ook opkomen voor anderen, rechten van mensen respecteren en bevechten. In het uiterste geval is het je leven geven, zoals Stefanus na Jezus als eerste deed. Geprezen zij zijn naam!