God ervaren?

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 233 niet laden

Het verhaal van Jezus' gedaanteverandering op de berg vraagt om bijbelvaste lezers, want het staat bol van toespelingen op het Oude Testament. Dat betekent echter niet dat je zeer ge-leerd moet zijn om het allemaal te begrijpen.

Bergen zijn in de Schrift vaak ontmoetingsplaatsen van mens en God. Zo krijgt Mozes op de berg Smal de tien geboden. Elia vecht zijn strijd met de afgoden uit op de berg Karmel. Jeruzalem, de stad van God, ligt op de Sionsberg. En Jezus zal sterven op Golgota, een heuvel even buiten de stad. Ook zijn gedaanteverandering speelt zich af op een berg.

Mozes en Elia zijn de grote profeten van Israël. Aan Mozes heeft God de Wet gegeven. Het volk was daar zeer dankbaar voor, omdat het in de wet kon vernemen hoe God met hen zou omgaan en wat Hij van hen verwachtte. Ook voor wie met Jezus omgaat, blijft die wet van kracht. Jezus is immers niet gekomen om de wet af te schaffen, maar om die tot vervulling te brengen. Na zijn dood en verrijzenis zullen de eerste christenen ‘de Schiften' (het Oude Testament) lezen om te beseffen waarom de Messias dat alles moest doorstaan. Elia heeft de strijd tegen de afgoden glansrijk gewonnen en aldus laten zien dat alleen de God van het verbond betrouwbaar en geloofwaardig is.

Intussen beseffen de leerlingen niet wat hun overkomt. Ze zijn door slaap overmand. ‘Slapen' betekent in de Schrift: er niet ‘bij' zijn, niet beseffen wat God aan het doen is. Als ze dan toch plotseling wakker worden, zien ze wel iets gebeuren, maar ze begrijpen het niet. Is dat niet vaak zo wanneer het ook ons eens gegund wordt Gods nabijheid te ervaren? Gegund, zeg ik, want God komt zich niet zomaar aandienen op ons verzoek. Er bestaat geen techniek of methode om godservaringen op te wekken. Dat God zijn nabijheid laat ervaren, hangt uitsluitend af van zijn gunst. Ook Jezus heeft maar drie van zijn leerlingen meegenomen op de berg. Waarom uitgerekend die drie? Daar wordt geen reden voor aangegeven.

Jezus staat helemaal centraal. Met Hem gebeurt iets onver-wachts. Zijn gelaat verandert van aanblik en zijn kleren worden helderwit. Hij wordt door Gods licht doorstraald, want God is Licht. Het merkwaardigste is evenwel dat God in die mens zijn nabijheid laat ervaren. Dat zegt alles over de vraag waar en hoe wij God nabij kunnen weten. Dat er abnormale of spectaculaire dingen gebeuren, volstaat niet om aan te nemen dat God daarin verschijnt. Voor ons zal God altijd te maken hebben met die Jezus, van wie Hij duidelijk zegt: ‘Dit is mijn uitverkoren Zoon; luister naar Hem.' Voor ons is dat een aanwijzing en een geruststelling. We zouden misschien wel af en toe Gods nabijheid willen ervaren, maar zo belangrijk is dat in feite niet. God zelf, de Vader, verwijst ons naar Jezus, een mens van vlees en bloed. Naar de welbeminde Zoon te luisteren is veruit het belangrijkste.