Pinksteren

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 459 niet laden

Goede vrienden.

 

Tijdens onze tocht hebben we onze benen gebruikt. Maar belangrijker nog zijn onze longen. Ieder mens heeft longen. Daarmee doen ze twee dingen: we ademen in en we ademen uit.

We ademen eerst in- dan ademen we uit.

Als je niet goed hebt ingeademd, kan je ook niets uitademen.

 

Een christen heeft ook longen: hij neemt eerst in zich op wat God hem zegt, hij ademt eerst in, daarna ademt hij het uit en straalt het uit.

Het eerste dat we moeten doen als wij onze boodschap aan de wereld willen brengen is inademen; de boodschap in ons opnemen. Voor dat we beginnen te spreken moeten we eerst lange tijd inademen, in ons opnemen.

Wat wij in de wereld moeten brengen is niet iets van onszelf. Het evangelie is niet iets wat wij gemaakt hebben. Wij hebben het gekregen. We moeten eerst lang gebeden en nagedacht hebben voordat we de mond kunnen openen om te verkondigen. Daarop wil het jaar van het gebed onze aandacht vestigen.

Vele christenen zijn op onze dagen moe. Ze zijn ten einde adem. Ze hebben zo hun best gedaan en het lijkt allemaal niets uit te halen. Er heerst moedeloosheid en angst, niet goed weten wat en hoe. Parochies vallen zonder priester ter plaatse e n leken hebben de indruk dat de mensen hun inzet in de liturgie niet waarderen.

In zulke tijden zegt kard. Danneels moeten we ons terug trekken in de bovenzaal, zoals de apostelen deden na de Hemelvaart. Voor we aan de planning of strategie gaan beginnen, moeten we ons hart openen voor de Geest die zorgt dat de eenheid het haalt op alle verdeeldheid.

 

De eerst Pinksterkerk is gestart vanuit het biddend samenzijn in het Cenakel. Biddend zijn ze open gekomen voor de Geest en durfden zij de deuren van het Cenakel wijd open gooien om het goede nieuws naar de mensen te brengen.

Wij zijn hier bij Maria op de goede plaats om te leren inademen in de Geest. Maria heeft Jezus ontvangen door de Geest terwijl zij aan het bidden was. Maria heeft zo geluisterd naar God dat zij het Woord heeft gesproken en ons Jezus heeft gegeven.

Een sterkere uitademing kon zij niet doen. Wij spreken woorden, zij sprak Het Woord. En het woord werd vlees en bloed. Haar woorden waren geen woorden in de wind. Haar woord was één grote daad van de geboorte tot aan het kruis. Ja tot op het Pinksterfeest.

In de litanie noemen wij haar Koningin der apostelen en hulp der christenen.

Vragen wij haar hulp om echte christenen te zijn en hoe wij kunnen apostel zij n in deze tijd en in deze kerk. Amen