Hemelvaart 2001

Omdat het vandaag Hemelvaartsdag is, lijkt het me een beetje voor de hand liggend om daar dan ook wat uitleg over te geven, altijd hopend dat u er wat aan hebt.

Op hemelvaartsdag werd en wordt er in veel kerken geen preek gehouden, want over twee dagen is het alweer zondag en dan komt er weer zoiets en dat zou misschien te veel van het goede zijn. Door deze gewoonte is de betekenis van Hemelvaart voor menigeen in het duister gebleven. Voor mij reden te meer om daar iets aan te doen:

In wezen is Hemelvaart een Paasfeest, net als Pasen zelf en ook Pinksteren. Dus drie aparte feesten die in wezen over hetzelfde gaan. Hoe zit dat? In de evangelies wordt nergens zonder meer beschreven wanneer en hoe Jezus uit de dood is opgestaan. Er wordt niet beschreven maar verkondigd en dat is wat anders dan beschrijven. De betekenis van Jezus’verrijzenis is zo ingrijpend dat dat niet zo maar in een keer te vatten is en daarom wordt die in drie fasen verkondigd, maar de samenhang in het ene gebeuren van Jezus’verrijzenis is compleet. Met Pasen vieren we: Jezus is niet dood, maar Hij leeft. Met Hemelvaart vieren we weer Hij is niet dood, maar leeft en dan wordt eraan toegevoegd: Hij leeft bij en in God. Met Pinksteren weer hetzelfde: Jezus is niet dood, Hij leeft bij God en nu voegt Pinksteren eraan toe: Hij leeft in ons, door zijn Geest, zijn kracht.

Je zou van deze geloofsgegevens kunnen zeggen dat voor ons eigen geloof het laatste het belangrijkste is, daar hebben we immers het meeste aan, maar het ene gegeven kan nu eenmaal niet zonder het andere. Hemelvaart zegt dus: Jezus is bij God. Ook dat is voor ons van belang, want een Jezus die alleen maar verrezen is, die kun je vol heimwee blijven nastaren, maar die ben je kwijt. Hemelvaart zegt dan ook: hou maar op met dat nastaren. Ga nu zelf aan het werk en richt je op deze aarde en de mensen om je heen. Ga nu zelf doen wat Jezus deed en verkondigde, want je bent Hem niet kwijt, maar Hij woont in je. In de christengemeenschap leeft dezelfde kracht van boven als in Hem. Wij zijn de erfgenamen. We worden opgeroepen in zijn voetsporen te treden. Vertrouw erop: dit is de goede weg: Jezus ging ons voor en is op de goede bestemming gekomen. Hij is aangekomen waar ook onze bestemming is.

Wel dit te horen is toch wel goed nieuws, blijde boodschap, evangelie dus. Ik geef toe het klinkt allemaal wat beschouwend, maar voor de eerste christenen was het genoeg om zich inderdaad op deze wereld te richten en Gods Geest bleek inderdaad werkzaam in hen. Ik mag wensen dat ook ons dat overkomt.