Woorden wekken, voorbeelden trekken

2e zondag van Pasen Cyclus C 2013 Joh 20,19-31

 

Woorden wekken, voorbeelden trekken

 

Beste vrienden,

 

Indien Jezus niet tussenbeide was gekomen zou dat verhaal van de ongelovige Thomas misschien wel heel anders zijn geëindigd. Want toen de andere leerlingen hem vertelden dat Jezus aan hen was verschenen, kon hij dat niet geloven en zei tegen hen: “alleen als ik de wonden van de nagels in zijn handen zie en met mijn vingers kan voelen, en als ik mijn hand in zijn zij kan leggen, dan zal ik het geloven.” Als Jezus dan acht dagen later niet zelf het initiatief zou hebben genomen, dan zou die ongelovige Thomas nooit zo diep gelovig zijn geworden. Hij zou altijd “De ongelovige Thomas” zijn gebleven.

Gelukkig is Jezus toen nog een keer verschenen. Jezus heeft zich door Thomas laten aanraken en Thomas kon geloven. Die Thomas van toen, die had geluk!

Maar wat met al die andere Thomassen, vooral met onze moderne Thomassen? Wat met al die mensen die vandaag de dag zeggen: “als ik niets van die Jezus kan voelen, dan kan ik ook niet geloven.” Wat gebeurt er met die mensen die al datgene wat hen over Jezus wordt verteld gewoon als een verhaal uit verre tijden afdoen? Of die, net zoals Thomas zeggen: “dat is allemaal niet bewezen, en al wat niet bewezen is kan ik niet geloven.” Wie kan die vele Thomassen van vandaag overtuigen?

Jullie kennen het antwoord allemaal: Om mensen, ook vandaag nog, tot geloof te kunnen brengen heeft Jezus ons nodig, daar kunnen we niet omheen! De tijd waarin de gebeurtenissen uit het evangelie plaatsgrepen is reeds lang voorbij. De tijd waarin Jezus door gesloten deuren het Cenakel binnenkwam en zijn wonden liet aanraken behoort voorgoed tot het verleden. Op die manier zal in onze dagen niemand meer tot geloof komen. Het is nu onze opdracht geworden om anderen de weg naar het geloof te tonen. Om ook de moderne Thomas, die moeite heeft om te geloven, toch te overtuigen.

Dat weten jullie ook allemaal. Maar als u zich nu afvraagt hoe dat in de praktijk moet, dan kan ik u maar één raad geven: je moet nu niet speciaal naar mij kijken! Want ik geef hier nu juist het slechtste voorbeeld van hoe je een twijfelend mens zou moeten overtuigen! Het houden van lange redevoeringen en het gebruik van veel woorden is niet de beste manier om iemand te overtuigen. Met veel woorden en lange zinnen kunt ge in het beste geval iemand ompraten, maar hem overtuigen, dat is nog heel wat anders!

Een heleboel geleerden en gereputeerde denkers hebben vele boeken geschreven over de weg naar het geloof. De meesten onder jullie zullen hun namen zelfs nog nooit hebben gehoord. Maar Pater Damiaan, de Apostel van de melaatsen, en moeder Theresa, die zich inzette voor de armen van Calcutta, die kennen jullie allemaal.

Er werden reeds vele goede en doordachte verhandelingen over naastenliefde uitgegeven, maar ook die staan te verstoffen in de rekken. Maar de eenvoudige Romeinse soldaat Martinus, die zijn mantel deelde met een arme die kou leed, die kent het kleinste kind.

Mensen die hun geloof tot leven brengen, mensen zoals Damiaan, Theresa en Martinus, raken de mensen in hun hart. Die moderne Thomas, die niet kan geloven, komt door hen misschien wel tot het besef dat die boodschap van Jezus Christus misschien toch wel de moeite waard zou kunnen zijn! Woorden en zinnen kunnen mensen alleen maar ompraten, maar een manier van leven die door het geloof wordt gekenmerkt, die kan overtuigen.

Wanneer iemand in onze wereld van vandaag als christenmens leeft, dan kan dat de mensen aan het denken zetten. Wie zo leeft schept kansen voor al diegenen die zelf niet meer kunnen geloven – kansen voor al die moderne Thomassen om aan te voelen dat die boodschap van Jezus Christus ook voor hun leven van groot nut zou kunnen zijn.

Christus gaat niet meer door gesloten deuren om de mensen te overtuigen. Om anderen van zijn boodschap te overtuigen heeft Hij mensen nodig. Mensen die door hun levenswijze getuigenis geven voor die Jezus Christus. Mensen die in hun eigen leven in praktijk brengen wat Christen zijn beduidt. Mensen die gewoon als Christenen leven. Want een dergelijk leven overtuigt! Amen.