De Paaservaring

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 233 niet laden

Mag ik heel even in een paar woorden de betekenis van de verrijzenis van Jezus een beetje toelichten? De verrijzenis van Jezus is de hoeksteen van ons geloof, het centrale leerstuk van heel het christendom. Er zijn verhalen in het evangelie die wij eigenlijk kunnen missen, zo vertelt b. v. Paulus niets over de maagdelijke geboorte, Marcus zegt niets over de wijzen uit het Oosten en Matteüs vertelt niets over de herders bij de kribbe. Maar wanneer wij de verrijzenis zouden laten vallen, dan valt meteen het hele christendom.

Nauwelijks twintig jaar na de verrijzenis zegt Paulus al: 'Als Christus niet verrezen is, dan is onze prediking zonder inhoud en dan is ons geloof dwaas en zonder inhoud. Als Christus niet verrezen is, dan zijn wij, apostelen, leugenaars en zijt gij mensen die u hebt laten beetnemen. Als Christus niet verrezen is dan kunnen we beter gaan leven als mensen die zeggen: laten wij maar eten en drinken en het er van nemen, want morgen zijn we dood.'

Al zijn de verrijzenisverhalen zeer verschillend en hier en daar zelfs tegenstrijdig, in de basiselementen komen zij heel duidelijk overeen. Zo horen wij bij alle evangelisten dat de apostelen na de dood van Jezus totaal uit hun lood geslagen waren. Zij koesterden geen verwachtingen meer, zij kropen angstig bijeen of keerden terug naar hun vroeger beroep. Er is geen enkel teken dat zij zoiets als een verrijzenis zouden hebben verwacht, zij beschouwden de dood van Jezus als een onherroepelijk einde. Hun hoop was uitgedoofd.

Dan gebeurt er ineens iets dat volledig in de tegenovergestelde richting wijst. Plotseling getuigen allen: deze Jezus werd door God opgewekt en daarvan zijn wij getuigen. En als we ons dan afvragen waarop dat merkwaardige getuigenis berust, dan is het antwoord eenstemmig en eensluidend: wij hebben de Heer gezien. Als wij dan vragen hoe zij de Heer gezien hebben, dan is het antwoord niet zo duidelijk. Het Paasgebeuren zelf wordt door geen enkele evangelist verhaald. Als men bij de verrijzenis een filmcamera en een geluidsband zou hebben opgesteld, dan zouden die niets geregistreerd hebben. Het zien van Jezus gebeurt binnen het geloof. Er is in de Schrift geen sprake van een verschijning aan mensen die buiten het geloof staan, ik denk aan een Herodes of een Pilatus. Daarom wordt ook heel duidelijk gezegd dat de leerlingen Hem eerst niet kenden, dat hun ogen gesloten bleven, dat zij meenden een geest of een spook te zien. Alleen in het geloof wordt Hij als de levende ervaren. De Schrift zegt ons ook nergens dat Jezus na zijn verrijzenis zijn gewoon aards leven zou hebben hernomen, om nog een paar weken in levenden lijve bij zijn leerlingen te blijven. Jezus verschijnt slechts enkele malen en de bedoeling van die verschijningen is: de leerlingen in te wijden in de nieuwe bestaanswijze van zijn aanwezigheid. Dat wordt uitgedrukt door woorden dat Hij door deuren en muren kan gaan.

Wij mogen ons ook niet te zeer vastspijkeren op enkele woorden die in de Schrift gebruikt worden om een spiritualistisch begrip van de verrijzenis te bestrijden, wanneer wij b. v. lezen: betast mijn wonden, geef mij wat te eten. Die woorden hebben alleen de bedoeling om de identiteit te onderstrepen van de Gekruisigde en de Verrezene. Waar het in de verrijzenisverhalen vooral op aankomt is, dat de apostelen gegrepen worden door Christus, dat Hij op een nieuwe en intense manier met zijn heilswerk verder gaat, dat Hij leeft en met hen bezig blijft, nog veel meer dan vroeger. Door deze ontmoeting met de Verrezene gaan de apostelen zich pas echt bekeren, erkennen zij Jezus als hun Heer en hun God, nu gaan ze pas anders leven met het oog op de Toekomstige, nu pas wordt hun twijfel veranderd in getuigend geloof.

Wij mogen ons dus als gelovige niet de vraag stellen wat er nu eigenlijk objectief gebeurd is, daarop geeft de Schrift ons geen antwoord, maar de vraag is: zijn ook wij bereid om ons, zoals de leerlingen, door Christus te laten grijpen? Zijn wij bereid zijn heilswerk vandaag voort te zetten en moedig getuigenis van zijn verrijzenis af te leggen? Geloven in de verrijzenis wil zeggen: gelo-ven dat God ons trouw blijft door de dood heen, geloven dat Hij toch gelijk had in zijn manier van leven en sterven, geloven dat de liefde het altijd zal winnen van de boosheid en dat het leven sterker zal zijn dan de dood. Geloven in de verrijzenis wil zeggen dat Hij midden onder ons werkelijk, op een verhulde wijze aanwezig is, zoals Hij bij zijn leerlingen was na zijn verrijzenis. Zo geloven wij ook dat Hij hier onder ons is, wanneer wij Hem herdenken in deze eucharistieviering.