En het onverhoorde gebed dan?

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 233 niet laden

Dit evangelie bezorgt mij moeilijkheden. Als Jezus hier zegt: ‘Vraag en gij zult verkrijgen, klop en u wordt opengedaan', spreekt dan de dagelijkse ervaring deze woorden niet tegen? Iedereen zal wel zijn eigen ervaringen bij het gebed opdoen, maar voor mij zelf moet ik toch bekennen dat ik heel dikwijls gevraagd en niet verkregen heb. Ik denk aan die weduwe. Haar man was gestorven, nu had ze alleen nog maar een zoon van 12 jaar. Hij was eigenlijk alles wat zij nog had, het enige lichtpunt in haar leven. De jongen werd ernstig ziek, zij bad uren lang, zij hield novenen en bedevaarten en toch.., is haar kind gestorven. Of ik denk aan die moeder met vijf kleine kinderen. Zij had kanker. Wij hebben samen met heel de parochie gebeden, met een geloof dat bergen verzet. Het was toch iets redelijk wat wij vroegen, wij vroegen toch niets voor ons zelf en toch, die moeder is gestorven. Waarom werd ons gebed niet verhoord?

Van de andere kant ben ik al op zoveel bedevaartplaatsen gaan bidden, waar de muren vol hangen met dankbetuigingen ‘voor verkregen gunst' als zovele getuigen van verhoord gebed. Maar dat maakt bij mij de zaak eigenlijk nog moeilijker. Meet God dan met twee maten? Verhoort Hij de een en de ander niet?

De vraag naar het waarom van een verhoord of onverhoord gebed zullen wij nooit kunnen oplossen. Immers ‘wie is ooit Gods raadgever geweest en wie kan Gods plannen doorgronden?' In feite is elke crisis in het gebed een crisis in het geloof. Hoe stellen wij ons God voor? Als wij God alleen maar kennen als helper in de nood, dan zullen wij vroeg of laat in God ontgoocheld worden. Wij kunnen God niet naar onze hand zetten, zodat Hij moet doen, wat ik op dat ogenblik graag wil. God zal ons gebed ook niet verhoren omwille van de hoeveelheid van woorden of de maat van onze goede werken. God is geen automaat waarin je een geldstuk steekt om dan eruit te halen wat je graag hebt.

Jezus zegt dat God ons gebed verhoort omdat Hij goed is: ‘Als gij, hoewel gij slechts zijt, goede gaven aan uw kinderen weet te geven, hoeveel te meer uw hemelse Vader?' Maar dan wordt ons niet gezondheid, rijkdom of iets dergelijks beloofd. Jezus zegt heel duidelijk: ‘Hoeveel te meer zal dan uw Vader de heilige Geest geven aan wie Hem er om vragen?' In ons gebed wordt ons op de eerste plaats de goede Geest van Jezus gegeven, die ook in doodsangst gebeden heeft, die schijnbaar niet verhoord werd, maar toch God zijn Vader bleef noemen en zich in alles aan God toevertrouwde.

Wie gelovig bidt, opent in zijn hart een ruimte, waarin Gods Geest werken kan. Bidden dient tot niets, zegt niet iemand die vertrouwvol bidt. In het licht van Gods Geest ervaren zij dat God ons altijd helpend nabij is. Zo iemand weet wel dat het gebed de dingen in de wereld niet kan veranderen, maar weet ook dat het gebed wel de mens zelf veranderen kan.

Het gebed verandert niet de dingen in zich, maar wel mijn kijk op de dingen. God vervult niet al onze wensen, maar wel al zijn beloften. Het is goed ons soms eens af te vragen: wat heeft God ons beloofd? ‘Uw Vader zal de heilige Geest geven aan wie Hem erom vragen.' Wij hebben het gebed nodig om niet in God ontgoocheld te worden, om niet verbitterd te worden tegenover mensen, wij hebben het gebed nodig om in moeilijke ogenblikken te kunnen standhouden. Misschien hebben wij jaren lang gebed nodig om in een bepaalde situatie trouw te kunnen blijven.

Om te sluiten een verhaaltje uit grootmoeders tijd. Het had al weken lang niet meer geregend, het graan stond verdord op het veld en de weiden waren rood van de droogte. De parochie werd opgeroepen om te komen bidden voor regen. Velen kwamen zondag ‘s middags om twee uur, midden in de gloeiende hitte. Ook Jantje kwam, met een paraplu groter dan hij zelf. ‘Wat ga je daar-mee doen?' vroeg de pastoor. ‘Wij gaan toch bidden om regen,' zei Jantje verwonderd.

Een beetje van zo'n kinderlijk geloof zou ons, kritische mensen, ook nu nog goed doen, een beetje dieper geloven dat God liefde is en steeds goede gaven weet te geven aan ons, zijn kinderen, zou ons vertrouwvoller doen bidden. Ik denk dat er dan wel meer gebedsverhoringen zouden zijn.