Het verhaal binnengaan (2004)

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 198 niet laden
Het christendom is veel meer dan een leer of een levensbeschouwing. Het gaat voor alles om God, en wel om een menslievende God, die ons nabij wordt gebracht door Jezus van Nazaret, de Messias. Daarom is het een verhaal. Een verhaal nu wordt doorverteld.
In Jezus' tijd en milieu en na zijn heengaan hebben velen verteld over Jezus, 'het verhaal van een Levende'. Ook de evangelist Lucas doet dit.
De kerk van de eerste eeuwen heeft in zijn verhaal een waarachtige en inspirerende weergave herkend van het Jezus-gebeuren. Daarom luisteren wij in onze christelijke gemeenschappen nog steeds naar zijn verhaal. Een klein maar wel belangrijk gedeelte van dat verhaal hebben wij zojuist gehoord in het evangelie van deze zondag.


Dat verhaal echter is meer dan een verhaal over iets dat eens en ver weg is gebeurd in het verléden. Van ons wordt verwacht in dit verhaal binnen te gaan, de ontmoetigen mee te beleven, de woorden tot ons hart te laten spreken, met deze woorden ervaringen op te doen en ons eigen verhaal als echo van dit unieke verhaal verder te vertellen aan mensen onderweg. Zo treden telkens opnieuw nieuwe mensen van generatie op generatie binnen in dit verhaal van en over Jezus, de Messias, ook nu.

Ook ónze ogen zijn vandaag gericht op Hem, Jezus, 'het verhaal van een Levende'. Zojuist heeft Hij in Nazaret, waar Hij was grootgebracht, voorgelezen uit de profeet Jesaja. Hoezeer valt het woord van de profeet Jesaja over iemand die aan behoeftige mensen de goede boodschap brengt, samen met deze Jezus van Nazaret. Het staat Hem op het lijf geschreven. Het leeft in zijn hart en in zijn dromen. Onze ogen zijn op Hem gericht, die helemaal vol is van Gods Geest.


Alles wat de profeet Jesaja in het vooruitzicht stelt, hebben wij nu te verwachten van Jezus, onze Messias. Want die armen, gevangenen, blinden, verdrukten, mensen van een genadeloze wereld, dat zij op een of andere manier ook wlj,  u en ik. Ook wij zijn de behoeftigen, bij wie soms zo weinig goed nieuws in de busla£ in het oor of in het hart valt. Gevangenen bijvoorbeeld in de greep van verkeerde eigenliefde en van de publieke opninie zijn wij. Mensen ook die - hoe vaak? - blindelings een weg zoeken. Wij ook gaan gebukt onder lasten van gisteren en van vandaag. En zijn wij altijd zonder angst voor de toekoms  v an de wereld, van degenen die ons na  aan het hart liggen en van onszelf? Is het dan niet goed, onze ogen op Hem te richten die ons uit de profeet Jesaia deze bemoedigende woorden voorleest? Maar doordrongen van de heilige Geest, in ons doopsel en in ons vormsel, zijn ook wij nu het Lichaam van Christus, om met Hem mee te doen wat bij doet, om zijn verhaal verder te schrijven. Hij vertrouwt ons de armen, de gevangenen, de verpletterden, de blinden toe, in de letterlijke zin en in de diepste betekenis van die woorden.

Wij kunnen dat op veel manieren invullen. Maar het moet in elk geval gebéuren. Ik denk. bijvoorbeeld aan een bezoek aan iemand die veel lasten draagt of aan een vernieuwde inzet voor het veranderen van structuren die fout zijn en die aan kansarmen geen kansen bieden. Ten diepste gaat het om een nieuw klimaat, een wereld waarin wij, niet verwrongen door slechte herinneringen, mensen met nieuwe ogen bezien, een wereld ook waarin wij streven naar heelheid, vrede, gerechtigheid. In zekere zin heeft Jezus, de Messias, nu concreet onze ogen hebben wij de ogen
van Hem. Meer en meer met zijn ogen kijken en liefhebben: dat kunnen wij beschouwen als het verder vertellen van zijn verhaal.

Ik eindig met een verhaal dat iemand eens vertelde. In een basisschool ontmoette ik, zo vertelt hij, een blinde jongen die al vijf jaar samen met ziende jongensde lessen volgde. Toen ik een vraag stelde over bidden, bleek de blinde jongen de meest 'zinde' te zijn: een blinde die vanuit de ontmoet in  met Jezus 'meer' kan zien. Maar de Geest van Jezus Christus was ook tastbaar bij leerkrachten en medeleerlingen, die op allerlei manieren voor deze jongen dienstbaar waren. Het verhaal van Jezus, 'het verhaal van de Levende', wordt hier verder geschreven!