Nieuwe wegen gaan

Voor alle mensen iets betekenen, iedereen welkom: een nieuw begin.
Dat zijn de dingen die vandaag, op voorstel van het bruidspaar aan de orde zijn.

Ik begin met een herinnering aan een TV uitzending over prinses Diana,
iemand die ‘in the picture was'
zoals dat heet. Een oorspronkelijke vrouw.
Toen ze binnenkwam in een bejaardenhuis
waar mensen een beetje mistroostig zaten te kaarten zei ze:
‘wie speelt er vals?' en meteen was er deining in de zaal en gelach.
Ook haar bezoek aan AIDS-patiënten in een ziekenhuis/
Iedereen was in die dagen als de dood voor AIDS
en de patiënten werden zorgvuldig geïsoleerd.
De bezoekers, zo ze er al waren
waren als de dood dat zij besmet zouden worden.
Ik herinner mij dat mij toen ook die angst werd aangepraat
toen ik een keer op bezoek ging in het AMC.
Diana loopt zo op een patiënt toe en schudt hem de hand.
Grote paniek bij de beveiligers.

Het is van belang dat wij bestaande kaders doorbreken
en andere mensen durven ontmoeten.

Vandaag horen we spreken over mensen
die vooraan zitten omdat ze altijd al vooraan zaten-
en in de eerste lezing krijgen we te horen:
‘hoe meer aanzien je hebt,
hoe meer je je moet vernederen.

De Heer ontmaskert, in het evangelie van vandaag
aan de hand van wat zich iedere dag voordoet
... het ambitieuze gedoe in de maatschappij,
waarbij anderen opzij gedrukt moeten worden
om sommigen de kans te geven zelf vooraan te komen.

En daarna wijst Hij degenen aan
die het eerste recht hebben om aan te zitten
aan de maaltijd der volkeren.
Dat zijn de armen, de gebrekkigen, de kreupelen en de blinden.
Die moeten worden uitgenodigd.
Maar dat is moeilijk want
we kennen ze niet echt.
Wij zien de armen niet echt.
We kijken naar een beeldbuis die we kunnen afstoffen.

Iemand die echt wel eens geweest is in een ontwikkelingsland
-neen ik bedoel niet op een safari of een verzorgde reis-
weet ongeveer hoe het daar is
en zal goede herinneringen hebben aan hun vriendelijkheid
en hun gastvrijheid tegenover welke gast dan ook
die zij onmiddellijk de ereplaatsen geven.

Wanneer zullen wij hen eindelijk eens toelaten aan onze dis?
Jezus geeft ons ook een methode aan
hoe we de idealen van het Koninkrijk Gods kunnen realiseren.
Het is voor jou goed om zo te leven
dat de ander belangrijker is dan jij. Maak voor hem ruimte.
Ga zelf nu eens niet op die eerste plaats zitten...
Laat die eerste plaats waar je als rijke westerling
al zo lang zit nu eens over aan een ander
die daar nog nooit gezeten heeft.

VERHAAL:
Er was eens een synagoge in een stadje in oost Polen.
De rabbijn was een zeer wijs man,
hij had tal van geleerde boeken geschreven
en had daarom ook gevraagd
of het bestuur van de synagoge hem niet met kleine zaken wilde lastig vallen.
Het ging hem alleen om de hoofdzaken.
Rondom het bedehuis woonden allerlei mensen.
Rijken en armen. Samen gingen ze naar de synagoge
maar natuurlijk de allerarmsten niet.
Die schaamden zich te zeer
omdat ze geen passende kleren hadden
om in het openbaar te verschijnen.
Wel was het de gewoonte
dat de armen van het dorp na de sabbathsdienst bij de kerkdeur stonden.
Ze kregen dan een gift van de kerkgangers
en bedankten hen daar vriendelijk voor.
Er kwamen echter klachten
dat vele kerkgangers het een beetje storend vonden,
die arme vieze mensen aan de deur.
Het bestuur was daarover in vergadering bijeengekomen
en om de overlast en de drukte te voorkomen
had men bij de uitgang van de kerk een groot offerblok geplaatst
met het opschrift: 'voor de armen'.
Toen de rabbijn
op eerste sabbath waarop het offerblok in gebruik genomen werd
naar buiten kwam zag hij wat er veranderd was
en deze ontdekking greep hem zo aan
dat hij direct het parochiebestuur bijeenriep.
'Wat hebben jullie nu gedaan,'
zo begon hij op verontwaardigde toon,
'jullie hebben bij de ingang van de kerk
een offerblok geplaatst!'
Verbijsterd vroegen de kerkbestuursleden hem
waarom hij hier zo geschokt over was.
Hij zei: 'tot nu toe stonden jullie iedere sabbath
nog oog in oog met de armen
en werden jullie door hen aan je eigen rijkdom herinnerd
en deden jullie wat je te doen stond
maar nu staat er alleen maar een ding.
Je zult daarom je ogen gaan sluiten
voor de nood van de arme
en je hart zal niet meer door de nood van de arme worden geraakt.'
Het offerblok werd haastig verwijderd
en de volgende week stonden de armen weer aan de deur.
De parochianen zagen hen weer oog in oog,
groetten hen en gaven weer hun giften.

We kunnen al deze dingen ook toepassen dichterbij:
op je relatie met je partner, met je vrienden.
Zie hem of haar echt.
Gun die ander nu eens de ereplaats
en als die ander dat ook denkt
wordt het op deze aarde echt goed.

Door Jezus' verkondiging worden we steeds meer ingewijd
in de geheimen van Gods Koninkrijk.

Het wordt in het voetspoor van Jezus van Nazareth
steeds duidelijker wat van ons wordt verwacht:
doen als Hij
die zelf de laatste plaats heeft ingenomen
als een slaaf die de voeten van zijn leerlingen waste
als een mens die tussen de misdadigers aan het kruis hing
en die Zijn leven voor ons gaf.

Tot zijn gedachtenis staat hier een tafel,
die tafel hier is meer
dan een rechthoekige plank met vier poten
maar een prachtig symbool van menselijke solidariteit.

Aan die tafel zoals God die wil aanrichten
kunnen mensen van alle naties en talen aanzitten.
Aan tafel zijn ze allemaal hetzelfde,
zijn wij allemaal hetzelfde:
allemaal sterfelijke wezens die eten nodig hebben
anders gaan we dood.
Maar dankzij Hem is er leven!


Lief bruidspaar,
We danken jullie dat jullie hier in de kerk jullie huwelijk willen laten inzegenen.
We denken in dankbare gedachtenis aan jullie ouders
die jullie het goede voorbeeld gaven.

Jullie hebben allebei eigen kwaliteiten:
jullie zijn muzikaal en ook heel sociaal.

De familie van Leeuwen is vertrouwd met het Bavokoor dat ook in Venlo bekend bleek want ooit kocht jouw vader, Helen, nog eens een kerstplaat van ons koor en toen hoorde je de klanken van deze kathedraal. Je besefte toen nog niet dat dat geweldige koor ooit nog eens zou zingen op jouw huwelijksdag.

Jullie zingen niet maar spelen instrumenten.
Jullie hebben je eigen kwaliteiten en wij ook allemaal als het goed is.

Een kerkgemeenschap hebben jullie ooit eens vergeleken met een amateurorkest. Ik vond dat een prachtige vergelijking.

Allemaal hebben wij onze eigen kwaliteiten
allemaal kunnen wij onze bijdrage leveren ieder met zijn eigen mogelijkheden. Dat is nou net precies de bedoeling van een kerk.
En daarbij geldt dan weer waar ik mee begon:
de filosofie van de familie van Leeuwen samenvattend:
Voor alle mensen iets betekenen,
iedereen welkom:
zo maken wij als mensheid een nieuw begin.