4e zondag van de veertigdagentijd (2009)

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 201 niet laden
In Londen rijden bussen rond met het opschrift: There is probably no God, now stop worrying and enjoy your life. God bestaat waarschijnlijk niet maak je dus geen zorgen en geniet van het leven. Het is een reclamecampagne van atheïsten, maar het is een vreemde formulering.
God bestaat waarschijnlijk niet, als ze dat vinden mogen ze dat ook wel zo zeggen. Dan denk ik er altijd bij: welke God bestaat er waarschijnlijk niet. Mensen hebben vaak een heel vreemd beeld van God en dat blijkt ook wel in die slogan van de atheïsten: God bestaat waarschijnlijk niet en dan staat er: maak je dus geen zorgen en geniet van het leven.
Dat suggereert dat ieder die wel in God gelooft zich wel zorgen moet maken en niet van het leven kan genieten. Dat suggereert dat mensen zouden geloven in een God die bang maakt, een God die met allerlei regels je leven zuur maakt, een God die meteen met straffen klaar staat als je in de fout gaat.
Nu komt deze suggestie niet helemaal uit de lucht gevallen. We zijn vroeger bijna allemaal opgevoed met het beeld van een strenge God, je had zo een zonde op je geweten en dan was je strafbaar.
Sommige groepen gelovigen denken er nog steeds zo over. Toen laatst dat Turkse vliegtuig neergestort was bij Schiphol, stond er in een rechtse Amerikaanse krant dat dit de straf van God was omdat men in Nederland zo tolerant was jegens homo's. En de afgelopen week las ik ergens dat ook de huidige recessie gezien werd als een straf van God.
Als ik die dingen hoor of lees, dan denk ik: ik word meteen atheïst: want zo'n God bestaat voor mij niet. Dat is een soort bangmakerij zoals vroeger in de tijd rond sinterklaas kinderen vaak bang gemaakt werden met Zwarte Piet, want die stopte je in de zak of gaf je met de roe als je stout geweest was.
Tot opluchting van veel kinderen bleek sinterklaas en zwarte piet mensenwerk te zijn en dus hoefde je daar niet bang voor te zijn. Zo hebben ook anderen hun angsten voor een straffende God verloren door zich te realiseren dat dit beeld van God maar mensenwerk was, dat die God dus niet bestond.
Het evangelie van vandaag geeft een heel diepzinnig gesprek over God tussen Jezus en Nikodemus. Als u bij het beluisteren ervan gedacht heb: hier begrijp ik niets van, dan hoeft u zich daar echt niet voor te schamen.
Ik wil er toch even één zin uithalen: God heeft zijn zoon niet naar de wereld gezonden om de wereld te oordelen maar opdat de wereld door hem zou worden gered. Het gaat niet om een straffende God maar om een reddende God. Het gaat niet om een strenge God die steeds met zijn oordeel klaar staan, maar om een God die het goede wil voor iedere mens. Zo hebben we door Jezus God leren kennen.
Jammer genoeg wordt er in naam van God nog vaak met oordelen gegooid, zoals die aartsbisschop in Brazilië die een meisje van 9 jaar excommuniceerde, op wie abortus verricht werd nadat ze verkracht was door haar vader. Dan denk ik: bisschop, ik vind het schandalig dat je zoiets durft te doen. als jij god zo keihard ziet, dan kan ik niet geloven in die God van jou Zo'n uitspraak is een aanfluiting van heel Jezus' blijde boodschap.
Als je God ziet als een boeman, dan ben je beter af als atheïst. Maar als je God kunt zien als een vader die het goede wil voor iedereen, als een stille kracht die je helpt als eigen krachten tekort schieten, als je in zo'n God kunt geloven ondanks alle vragen en twijfels die bij je op kunnen komen, dan gaat hij een heel andere rol spelen in je leven.
Ik zou die slogan van de atheïsten willen omdraaien. God bestaat waarschijnlijk wel, maak je daarom geen zorgen en geniet van het leven. Wie in God kan geloven, vindt in hem ook de kracht om zich geen onnodige zorgen te maken, die kan meer dan wie ook echt van het leven genieten.