Getest en trouw bevonden

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 233 niet laden
Het verhaal van de bekoringen van Jezus roept wellicht bij de een of ander onbewust weerstand op. Wat betekent: bekoord worden? En bestaat de duivel echt? Let op. Dit verhaal is een leerverhaal. Het wil ons niets zeggen over wie de duivel is, hoe hij er uit ziet, wat hij doet en vanwaar hij komt. Dit verhaal wil in een beeld duidelijk maken wat in de brief van Paulus aan de Hebreeën staat: "Want wij hebben een hogepriester die in staat is mee te voelen met onze zwakheden. Hij zelf werd op allerlei manieren op de proef gesteld, precies zoals wij, afgezien van de zonde." Het evangelie is heel bescheiden als het spreekt over de boze. Of een duivel "in persoon" bestaat, weet ik niet. Maar ik ervaar elke dag hoe pijnlijk mensen elkaar de duivel aandoen, hoe duistere machten het leven van mensen kunnen vertroebelen. Het kwade loopt vaak uit de hand, het groeit ons boven het hoofd uit. We noemen dat "beduveld zijn' en we worden vaak beduveld door schijnheiligheid waarachter zich goddeloosheid verbergt? Zoals de duivel in de woestijn Jezus met bijbelteksten om de tuin wilde leiden, zo beduvelen wij elkaar als wij met argumenteren onze gelovige onverschilligheid trachten te verbergen en goed te praten. Jezus heeft zich niet laten vangen. Hij is bekoord geworden zoals wij. Bekoren, bekoring is een belast woord en we zouden het kunnen beschrijven als testen, beproeven, uittesten op zijn kwaliteit. Jezus werd getest op zijn trouw aan de wil van de Vader en Hij heeft al de proeven glansrijk doorstaan. Jezus heeft God, God laten zijn in zijn leven. Gods weg was de enige maatstaf van zijn doen en laten. Hij zocht de kern van zijn leven niet in zelfhandhaving, maar in gehoorzaamheid.

Het mag ons niet verwonderen dat ook ons geloof in God getest wordt. Als Jezus op de proef werd gesteld, als zijn geloof op de proefstand werd gezet, zullen ook wij niet gespaard blijven van de verlokkingen van de boze. Ons geloof is een aangevochten geloof, zoekend en tastend zullen wij de weg moeten gaan. Dat mag ons niet verwonderen. Dank zij Hem zullen wij elke test kunnen doorstaan. Gods woord is als een lamp voor onze voeten opdat wij van de smalle weg niet afdwalen. Als wij maar trouw zijn! Als wij in het Onze Vader bidden ‘leid ons niet in bekoring', dan gaat het daar niet om een snoepje of een sigaret, dan gaat het eigenlijk om het enige noodzakelijke in ons leven: trouw blijven aan Gods levensplan over ons en God blijven kiezen als het enigste en laatste doel van ons bestaan.