Sterker dan jezelf (2011)

Gelukkig zijn de feestdagen weer voorbij. Het was afzien. Die tweede konijnenbout was eigenlijk al te veel en toen nog de oliebollen de Franse kazen de gegratineerde aardappeltjes de salade met carpaccio en gamba's nog erbij. Ze hebben nog lang last bezorgd aan menigeen. Gelukkig kunnen we nu weer afvallen want op SBS is de grote afvalrace begonnen. Werd er eerst met veel inspiratie opgeroepen om te eten tot we erbij neervielen, nu worden we opgeroepen met net zoveel aandringen om met het hele gezin af te vallen.

Als je goed of ook wat minder goed kijkt, zie je hele families met enkele onsjes te veel, in beweging komen. Samen met dr. Frank en Sonja B. of een andere dieet-guru aan de slag. Ik ben benieuwd wat de hoofdprijs is, het zou zomaar een culinair arrangementje kunnen zijn. We worden meegenomen door de waan van de dag om het een te doen en het andere te laten, maar toch zegt ons eetpatroon wel wat over hoe sterk of hoe zwak we zijn.
Zo zegt ook de manier waarop we onze kinderen opvoeden iets over onszelf , over onze kracht om bijvoorbeeld eerlijk en duidelijk te zijn. Zo zegt onze samenleving hierin best iets over hoe sociaal we zijn naar onze medemensen, naar sociaal zwakkeren en ga zo maar door.
Soms valt dat negatief uit, maar gelukkig laten we onszelf vaak van een goede kant zien. Hierover spreekt Jesaja in de eerste lezing. Hij heeft het over een uitverkorene, een dienstknecht op wie de geest van God gelegd is. Die geest zo staat er letterlijk: Hij roept niet en schreeuwt niet en laat zijn stem niet horen op straat. Nou dan lijkt dat maar een beetje een slappeling te zijn als ik het zo mag uitdrukken. Want als je tegenwoordig gehoord wilt worden moet je hard roepen, schreeuwen of nog beter een grote mond opzetten want dan kun je op televisie komen of op Youtube, want daar schijnt het werkelijke leven zich af te spelen.... Of toch liever niet. Jesaja gaat verder met zijn visioen van mildheid en vrede en zegt dat op wie de geest van God gelegd is, het geknakte riet niet zal breken en het kwijnende vlaspitje niet zal doven, maar dat Hij recht zal vestigen op aarde. Die voorspelling van de profeet is een klaagzang tegen de samenleving van die tijd, waar met de middelen van toen precies ook gebeurde wat vandaag in onze maatschappij nog steeds plaatsvindt. Geknakt riet wordt weggeworpen. Dovende vlaspitjes uitgeblazen. Overbodige mensen eruit gezet. Kwetsbare mensen afgeschreven. God heeft het zo anders voor. God is niet groots, niet machtig in mensenogen maar klein en kwetsbaar.

Jezus laat dat zien als hij gedoopt wil worden door Johannes. Hij maakt zich net zo klein als elke kleine en kwetsbare mens en dat is net zijn kracht. Soms kunnen wij in ons leven iets voelen van die Goddelijke kracht als we op momenten onze eigen zwakheid, verlegenheid bescheidenheid ingetogenheid en menselijkheid overschrijden. Mensen zijn soms ineens in staat meer te doen dan ze ooit dachten. Ze nemen het voortouw om hun ideaal van liefde vrede en menselijkheid te bewerkstelligen en stijgen boven zichzelf uit. Dat klinkt hoogdravend maar het betekent soms heel concreet dat je de handen uit de mouwen hebt gestoken om een ander te helpen om een klus te dragen, om je vereniging te redden of je parochie kerk weer op te richten en leven in te blazen.
Dan, zeggen we in navolging van Jesaja is de geest van God aan het werk. Dan kom je los van de waan van de dag, van de inkopen met de feestdagen, van het afvallen daarna, van alles wat we moeten of opgelegd krijgen van de media of door wie of wat dan ook. Dan stijg je boven jezelf uit, word je geleid door iets dat sterker is dan jezelf. Misschien mag ik wel zeggen: geleid door God zelf. Daarvoor moet je door het water heen. Daar moet je opgetild worden door de geest van God die in elk mens huist in U in mij in ons allemaal.